نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

«لَکِنِّی مَحبُوسٌ مُحتَقَرٌ مَعَ أنِّی أنطِقُ وَ اُغَرِّدُ.»=اما من زندانی وحقیر هستم باوجود اینکه من سخن می گویم وآواز می خوانم.

« لَکِنِّ »=از حروف مشبهةٌ بالفعل،« ی »= اسم حروف مَشبَّهةٌ بالفعل و منصوب محلاًّ، « مَحبُوسٌ »= خبر حروف مُشبَّهةٌ بالفعل(مفرد مشتق)ومرفوع به اعراب اصلی وظاهری، « مُحتَقَرٌ »=خبر دوم لَکِنَّ(مفردمشتق) و مرفوع به اعراب  اصلی وظاهری،« مَعَ »=مفعولٌ فیه و ظرف ومنصوب به اعراب اصلی وظاهری، « أنَّ » = از حروف مُشبَّهةٌ بالفعل،« ی » = اسم حروف مُشبَّهةٌ بالفعل ومنصوب محلاًّ، « أنطِقُ »=خبرأنَّ(جمله فعلیه) ومرفوع محلاًّ و فعل وفاعل ضمیر مستتر « أنا» فاعل،« و َ»=حرف عطف،« اُغَرِّد  ُ »=معطوف ومرفوع به تبعیت واعراب محلِّی و فعل وفاعل ضمیر مستتر «أنا» فاعل می باشد.



:: موضوعات مرتبط: ترکیب , ,
:: بازدید از این مطلب : 229
|
امتیاز مطلب : 30
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

چای را با لیمو ترش نخورید!

مصرف لیمو ترش همراه با چای به مینای دندان آسیب می‌زند.
یك متخصص تغذیه گفت: مصرف لیمو ترش همراه با چای موجب از بین رفتن ویتامین C آن می‌شود و احتمال آسیب رساندن به مینای دندان را افزایش می‌دهد.

سید ضیاءالدین مظهری افزود: چای دارای تركیباتی آنتی‌اكسیدانی است كه اگر بدون قند مصرف شود و گرما و حرارت آن كم باشد آنتی‌اكسیدان‌های آن بهتر جذب بدن می‌شوند.

وی گفت: چای جزو نوشیدن‌هایی است كه باعث رفع خستگی بدن و استحكام دندان‌ها می‌شود و مواد آنتی‌اكسیدانی‌موجود در آن رادیكال‌های آزاد را از بین می‌برد.

این متخصص تغذیه افزود: چای به دلیل داشتن تانن نباید قبل از غذا و 2 ساعت بعد از غذا مصرف شود به دلیل اینكه جذب آهن غذا را مختل می‌كند همچنین مصرف مواد فیبردار و نان‌هایی كه خوب تخمیر نشده است به دلیل تشكیل ماده‌ای به نام فیتات از جذب آهن خون جلوگیری می‌كند.

وی ادامه داد: مصرف لیمو ترش همراه با چای معمولاً به عنوان یك چاشنی استفاده می‌شود. لیمو ترش همراه با چای موجب از بین رفتن ویتامین C آن می‌شود و احتمال آسیب رساندن به مینای دندان را افزایش می‌دهد و خشكی دهان را افزاش می‌دهد. البته مصرف لیمو ترش بدون چای موجب افزایش ترشح بزاق دهان می‌شود.




:: موضوعات مرتبط: مشاوره , ,
:: بازدید از این مطلب : 259
|
امتیاز مطلب : 28
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

« یَحمِلُکَ الأشرَافُ عَلَی أیدِیهِم مَعَ أنَّکَ لاتَنطِقُ. »=ثروتمندان تو را روی دستانشان حمل می کنند با وجود اینکه تو سخن نمی گوئی.

«یَحمِلُ»= فعل،«کَ»= مفعولٌ به ومنصوب به اعراب محلِّی،«ألأشرَافُ»= فاعل ومرفوع به اعراب اصلی وظاهری، «عَلَی أیدِی»= جارو مجرور ومجرور به اعراب تقدیری،«هِم»= مضافٌ إلیه ومجرور محلاًّ،«مَعَ»= مفعولٌ فیه و منصوب به اعراب اصلی وظاهری،«أنَّ» = از حروف مُشبَّهة بالفعل،«کَ»=اسم حروف مشبهةٌ بالفعل و منصوب محلاًّ،«لاتَنطِقُ » =خبرحروف مُشبَّهةٌ بالفعل (جمله ی فعلیه) و مرفوع به اعراب محلِّی است. شامل: فعل وفاعل ضمیر مستتر «أنتَ» فاعل است.



:: موضوعات مرتبط: ترکیب , ,
:: بازدید از این مطلب : 198
|
امتیاز مطلب : 41
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

حروف عطف از حروف غیرعامل(یعنی بی اثر دراعراب کلمه ی پس ازخود )می باشند.مشهورترين حروف عطف عبارتنداز:وَ=و،فـ=َپس،ثُمَّ=سپس،بَلْ=بلکه،لَکِنْ=امَّا،اَمْ=یا،اَوْ=یا.هرکلمه یا عبارتی که پس از یکی از حروف عطف بیاید، معطوف می باشد .ودر اعراب از کلمه یا عبارتی که برآن عطف شده است، تبعیت می کند.مانند:«مَحبُوبٌ» دراین عبارت «اَنتَ مُکَرَّمٌ وَ مَحبُوبٌ عِندَ النَّاسِ



:: موضوعات مرتبط: نکته ها , ,
:: بازدید از این مطلب : 1177
|
امتیاز مطلب : 36
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

ازدقت نظر شما عزیزان سپاسگزاری می کنم:

همانطوریکه در نکته 8 عرض کردم؛دونوع منادا(مضاف و شبه مضاف) معرب ومنصوب هستند.و دونوع منادای دیگر (نکره مقصوده و مفرد معرفه)مبنی بر ضم ومنصوب محلا می باشد.

       باید توجه داشت در مناداهای مضاف وشبه مضاف، می توانند دارای اعراب اصلی و ظاهری یا فرعی وظاهری باشند.



:: موضوعات مرتبط: نکته ها , ,
:: بازدید از این مطلب : 537
|
امتیاز مطلب : 40
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

یکی از شما عزیزان این پرسش را مطرح کرده اید.

تمامی اسمهای معربی که آخرین حرفشان تشدید دارند،صحیح الآخِر هستند.هرچند آخرین حرفشان «واو»یا « یاء» باشد.

بنابراین «غَنِیّ» به دلیل اینکه آخرین حرفش تشدید دارد، صحیح الآخِر است.



:: موضوعات مرتبط: نکته ها , ,
:: بازدید از این مطلب : 242
|
امتیاز مطلب : 38
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

فوائد شيوه هاي صحيح مطالعه :

        شيوه هاي صحيح مطالعه،چهار مزيت عمده زيرا را به دنبال دارد:

1-زمان مطالعه را كاهش مي دهد.

2-ميزان يادگيري را افزايش مي دهد.

3-مدت نگهداري مطالب در حافظه را طولاني تر مي كند.

4- بخاطر سپاري را آسانتر مي سازد.



:: موضوعات مرتبط: مشاوره , ,
:: بازدید از این مطلب : 285
|
امتیاز مطلب : 34
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

مشکلات روحی نیز مانند سایر امراض قابل پیشگیری و درمان می باشد.
بسیاری از اختلالات روحی با استرس فیزیکی(مثل بیماری)یا استرس عاطفی(مثل از دست دادن دوستان)بروز می کند . زیرا در چنین وضعیت هایی تعادل مواد شیمیایی مغز تغییر می کند. هدف از درمان اختلالات روحی کاهش استرس و ایجاد تعادل دوباره در سطح مواد شیمیایی مغز است.

 

به طور کلی بهتر است برای درمان اختلالات روانی از کمک متخصصان بهره برید به خصوص زمانی که :

1-    علائم اختلال خود به خود بهتر نشود.
2-    علائم بدتر و حادتر شود.
3-     زمانی که علائم ادامه پیدا کند و تبدیل به یک الگوی رفتاری ثابت شود که به درمان های شخصی پاسخ ندهد.
4-    زمانی که علائم به قدری شدت یابد که زندگی را در ابعاد وسیع تحت تاثیر قرار دهد و با درمان شخصی و کمک دوستان هم التیام نیابد.
5-    زمانی که تفکر خودکشی و یا خود آزاری شکل گیرد.




:: موضوعات مرتبط: مشاوره , ,
:: بازدید از این مطلب : 262
|
امتیاز مطلب : 32
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

 

شستشو با آب نمک ، اقدامی مناسب در پیشگیری از انواع گلودرد

یک متخصص گوش و حلق و بینی گفت : با توجه به آغاز فصل سرما و افزایش احتمال ابتلا به انواع گلو درد و آنفلوانزا، قرقره و شستشوی گلو با آب نمک رقیق اقدامی مناسب در پیشگیری از این بیماری هاست.

دکتر علیرضا جعفری در گفتگو با ایرنا افزود: عفونت ها شایع ترین بیماری های حلق و آنژین های چرکی مهم ترین بیماری های این ناحیه از بدن محسوب می شود.

وی اظهار داشت: گلودردهای چرکی با رایج ترین داروها به سادگی قابل درمان است، اما در صورتی که درمان نشود بیماری های دریچه قلب و نارسایی کلیوی را برای بیماری به همراه خواهد داشت.

این پزشک تاکید کرد: شستشوی روزانه گلو با آب نمک مهمترین و کارآمدترین شیوه پیشگیری از ابتلا به بیماری های حلق است.




:: موضوعات مرتبط: مشاوره , ,
:: بازدید از این مطلب : 239
|
امتیاز مطلب : 40
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

عکس های دیدنی از جاده ای کوهستانی با دیوار های برفی در ژاپن

ارتفاع این دیوار های برفی به 20 متر هم میرسد.



:: موضوعات مرتبط: زنگ تفریح , ,
:: بازدید از این مطلب : 239
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

 

اسم معني عدد جنس

جامد/

مشتق

معرفه/

نکره

معرب/

مبنی

منصرف/

غیر

جنس آخرش
غنیا بی نیاز مفرد مذکر مشتق
صفت مشبهه
نکره معرب منصرف صحیح آخر
صادقا راستگو مفرد مذکر مشتق
اسم فاعل
نکره معرب منصرف صحیح
آخر
القاضی قاضی مفرد مذکر
حقیقی
مشتق
اسم فاعل
معرفه به
ال
معرب منصرف منقوص
هذا این مفرد مذکر جامدغیر
مصدری
معرفه به
اسم اشاره
مبنی بر
سکون
   
ی من مفرد مشترک جامدغیر
مصدری
معرفه به
ضمیر
مبنی بر
سکون
 




:: موضوعات مرتبط: تجزیه اسم , ,
:: بازدید از این مطلب : 349
|
امتیاز مطلب : 34
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

« ألاتُشَاهِدِینَ ظُلمَ القِطَّةِ؟ »=آیا ستم گربه را نمی بینی؟

« أ »=حرف استفهام،« لاتُشَاهِدِینَ »=فعل وفاعل ضمیر بارز«ی»فاعل ومرفوع محلاًّ،« ظُلمَ »=مفعولٌ به ومنصوب به اعراب اصلی وظاهری،« القِطَّةِ »=مضافٌ الیه ومجرور به اعراب اصلی وظاهری است.



:: بازدید از این مطلب : 222
|
امتیاز مطلب : 24
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

« نَحْنُ مَظْلُومُونَ. »=ما ستمدیده ایم.

« نَحْنُ »=مبتدا ومرفوع محلاًّ،« مَظْلُومُونَ »=خبر(مفرد مشتق) ومرفوع به اعراب فرعی وظاهری است.



:: بازدید از این مطلب : 282
|
امتیاز مطلب : 29
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

« یَااَیُّهَاالَّذِینَ آمَنُوا اُذکُرُوا اللهَ ذِکراً کَثِیراً.»= ای کسانیکه ایمان آوردید خداوند را بسیار یادکنید.

 

«یَا»= حرف ندا،«أیُّ»= منادای نکره مقصوده ومبنی بر ضمّ ومنصوب محلاًّ،«هَا»=حرف تنبیه،«ألَّذِینَ »= عطف بیان ومرفوع به تبعیت واعراب محلِّی،«آمَنُوا»= جمله صله وشامل فعل وفاعل ضمیربارز«و» فاعل ومرفوع محلاًّ،«اُذکُرُوا»= فعل وفاعل ضمیربارز«و» فاعل ومرفوع محلاًّ،«ذِکراً»=مفعول مطلق نوعی ومنصوب به اعراب اصلی وظاهری، «کَثِیراً»= صفت ومنصوب به تبعیت و اعراب اصلی وظاهری است.



:: موضوعات مرتبط: آیات قرآن , ترکیب , ,
:: بازدید از این مطلب : 11717
|
امتیاز مطلب : 52
|
تعداد امتیازدهندگان : 13
|
مجموع امتیاز : 13
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل
« عِنْدِي فِكْرَةٌ. »=اندیشه ای دارم.

« عِنْدِي »=خبر مقدم (شبه جمله) ومرفوع محلاًّ،« فِكْرَةٌ »=مبتدای مؤَخَّر ومرفوع به اعراب اصلی وظاهری است.



:: بازدید از این مطلب : 206
|
امتیاز مطلب : 25
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

« لاتَتَعَجَّبِي. »= تعجُّب نکن.

فعل وفاعل ضمیر بارز«ی» فاعل ومرفوع محلاًّ.



:: بازدید از این مطلب : 256
|
امتیاز مطلب : 30
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل
« لايَجْعَلُ النَّاسُ فِي الْمَخَازِنِ شَيْئاً لِذِي الْحَاجَةِ.»=مردم در انبارها چیزی برای فرد نیازمند نمی گذارند.

« لايَجْعَلُ »=فعل مضارع ومرفوع به اعراب اصلی وظاهری،« النَّاسُ »=فاعل ومرفوع به اعراب اصلی وظاهری،« فِي الْمَخَازِنِ »=جار ومجرور و مجرور به اعراب اصلی وظاهری،« شَيْئاً »=مفعولٌ به و منصوب به اعراب اصلی وظاهری،«  لِذِي »=جارومجرور و مجرور به اعراب فرعی وظاهری،« الْحَاجَةِ »=مضافٌ الیه ومجرور به اعراب اصلی وظاهری است.



:: بازدید از این مطلب : 244
|
امتیاز مطلب : 29
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل
چرا قرآن به زبان عربی است
















چرا قرآن به زبان عربی است











سپاس خدای را که ما را مسلمان قرار داد و از میان مسلمانان هم ما را به عنوان شیعه علی (ع) و اولاد معصومین (ع) او برگزید و قرآنی را در کنار اهل بیت کتاب هدایت و رستگاری قرار داد .

زبان عربی ، زبان یک قوم نیست ، زبان اسلام است . از اهم وظایف ما این است که این زبان را حفظ کنیم . هر فرهنگی ، هر تمدنی اگر بخواهد زنده بماند باید زبانش زنده بماند اگر زبانش مرد ، خودش مرده است . . . به خدا قسم ما در مقابل زبان عربی وظیفه داریم که این زبان اسلام را حفظ کنیم ، نگهداری کنیم ، زبان عربی یکی از زبانهای زنده ی دنیاست و تلاش ما برای یادگیری این زبان به منظور فهم و درک فرهنگ و آیین این مرز و بوم است .(شهید مطهری)

از آنجا که عربی زبان قرآن است و هر زبان قواعد و اصول خاص خودش را دارا می باشد لذا مامسلمانان برای فهم بهتر قرآن و احادیث نیازمند فراگیری قواعد و اصول زبان عربی می باشیم و از جمله این قواعد ، مباحث و مطالب علم نحو می باشد ، نحو علمی است که از کیفیت ساختن جمله و ارتباط کلمات با یکدیگر و تغییر حرکت آخر آنها از لحاظ معرب و مبنی بودن بحث می کند و همانطور که از تعریف علم نحو مشخص شد موضوع علم نحو عبارت است از کلمه و کلام . کلمه از نظر چگونگی حرکت آخرش درجمله مورد گفتگو است و کلام از نظر کیفیت تشکیل یافتنش مورد بحث علم نحو است . فایده اين علم عبارت است از این که گفتار و نوشتار عربی را از خطا مصون می دارد .














:: بازدید از این مطلب : 254
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

فاعل در فعل مضارع وامر در صیغه های 7 و 13زو14 همیشه ضمیر مستتر می باشد:

فعل مضارع وامر للمخاطب همیشه فاعلش ضمیر مستتر«أنتَ» می باشد.مانند:تَکتُبُ و اُکتُب= فاعلشان همیشه ضمیر مستتر أنتَ می باشد.

فعل مضارع وامر للمتکلم وحده همیشه فاعلش ضمیر مستتر«أنا» می باشد.مانند: اَکتُبُ و لأکتُبْ =فاعلشان هميشه ضمير مستتر أنا مي باشد.به همين دليل در فعل أتَعَجَّبُ فاعلش ضمير مستتر أنا مي باشد.

فعل مضارع وامر للمتكلم مع الغير هميشه فاعلش ضمير مستتر«نَحْنُ»مي باشد.مانند:نَكْتُبُ و لِنَكْتُبْ = فاعلشان هميشه ضمير مستتر نَحْنُ مي باشد.



:: موضوعات مرتبط: نکته ها , ,
:: بازدید از این مطلب : 282
|
امتیاز مطلب : 39
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط :

 

قرن ما روزگار مرگ انسانیت است
سینه ی دنیا ز خوبی ها تهی است
صحبت از آزادگی، پاکی ، مروت ، ابلهی است!
صحبت از موسی و عیسی و محمد نابجاست
قرن ( موسی چنبه ) هاست!
روزگار مرگ انسانیت است:
من ، که از پژمردن یک شاخه گل،
از نگاه ساکت یک کودک بیمار،
از فغان یک قناری در قفس،
از غم یک مرد در زنجیر ، حتی قاتلی بر دار
اشک در چشمان و بغضم در گلوست.
وندرین ایام،
زهرم در پیاله، زهر مارم در سبوست.
مرگ او را از کجا باور کنم؟
صحبت از پژمردن یک برگ نیست،
وای! جنگل را بیابان می کنند.
دست خون آلود را در پیش چشم خلق پنهان می کنند!
هیچ حیوانی به حیوانی نمی دارد روا
آنچه این نامردمان با جان انسان می کنند!
صحبت از پژمردن یک برگ نیست.
فرض کن:
مرگ قناری در قفس هم مرگ نیست.
فرض کن:
یک شاخه گل هم در جهان هرگز نرست.
فرض کن:
جنگل بیابان بود از روز نخست.
در کویر سوت و کور
در میان مردمی با این مصیبت ها صبور،
صحبت از مرگ محبت، مرگ عشق،
گفتگو از مرگ انسانیت است...


:: موضوعات مرتبط: دريافت از اعضاء , ,
:: بازدید از این مطلب : 239
|
امتیاز مطلب : 23
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : جمعه 13 بهمن 1389 | نظرات ()