نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

مخاطبان گرامی و دانش پژوهان عزیز!

باعرض ادب و درود بی پایان به محضر شما دانش دوستان

  پس از استقبال گرم شما عزیزان و اظهار تمایل برای ورود راحتر به وبلاگ، خود را موظف دیدم که با راه اندازی سایت شخصی این خواسته شما بزرگواران عملی گردد. بنابراین اینجانب در تدارک راه اندازی سایت باهمان آدرس هستم که امیدوارم به فضل الهی با راه اندازی آن هر چه سریعتر بتوانم در خدمتتان باشم.

ضمناً اگر نظری یا پیشنهادی در این خصوص دارید با دیده منت پذیرای آن می باشم.

اراتمند شما: غلامحسین محسنی اصل



:: بازدید از این مطلب : 557
|
امتیاز مطلب : 115
|
تعداد امتیازدهندگان : 32
|
مجموع امتیاز : 32
تاریخ انتشار : شنبه 7 اسفند 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

«  اِنَّمَا بُعِثتُ لاُتَمِّمَ مَکَارِمَ الاَخلاقِ. »=البته من فقط بخاطر اینکه اخلاق بزرگوارانه را کامل کنم، مبعوث شدم.

     « اِنَّ »=از حروف مُشبَّهةٌ بالفعل،« مَا »=مای کافّه و بازدارنده ازعمل،« بُعِثتُ »= فعل مجهول و ضمیربارز«تُ» نائب فاعل و مرفوع محلاًّ، « لـ »=لام تعلیل،« اُتَمِّمَ »= فعل مضارع منصوب به اعراب اصلی وظاهری،فعل وفاعل ضمیرمستتر «انا» فاعل، «  مَکَارِمَ »=مفعولٌ به و منصوب به اعراب اصلی وظاهری،« الاَخلاقِ »=مضافٌ الیه ومجرور به اعراب اصلی و ظاهری است.



:: موضوعات مرتبط: ترکیب , مناسبت ها , ,
:: بازدید از این مطلب : 5029
|
امتیاز مطلب : 114
|
تعداد امتیازدهندگان : 36
|
مجموع امتیاز : 36
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 اسفند 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

 



:: موضوعات مرتبط: مناسبت ها , ,
:: بازدید از این مطلب : 482
|
امتیاز مطلب : 105
|
تعداد امتیازدهندگان : 31
|
مجموع امتیاز : 31
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 اسفند 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

« اِلَهِي قَدْ سَتَرْتَ عَلَيَّ ذُنُوباَ فِي الدُّنْيا وَ اَنَا اَحْوَجُ اِلَي سَتْرِهَا فِي الاُخْرَي. » =خدای من گناهانی را برمن در دنیا پوشانده ای در حالیکه من به پوشاندن آنها در آخرت نیازمندترم.

    لطفاً اسمهای معرفه این عبارت با ذکر نوعش پیدا کنید وضمائر ونوع آنها،صیغه،نقش واعراب آنها را مشخص کنید. سپس با پاسخ در ادامه مطلب مقایسه کنید.



:: موضوعات مرتبط: اسم هاي معرفه،نوع ضميرونقش واعراب آن , ,
:: بازدید از این مطلب : 483
|
امتیاز مطلب : 103
|
تعداد امتیازدهندگان : 31
|
مجموع امتیاز : 31
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

« مَا ذَهَبَ اَحَدٌ لِمُسَاعَدَةِ الرَّاعِی.فَوَقَعَ مَاوَقَعَ!فَالَّذِی یَکذِبُ یُشَاهِدُ نَتِیجَةَ کِذبِهِ . » =هیچ کس برای یاری کردن چوپان نرفت.پس اتفاق افتاد آنچه اتفاق افتاد.پس کسی که دروغ می گوید نتیجه ی دروغش را می بیند.

    لطفاً اسمهای معرفه این عبارت با ذکر نوعش پیدا کنید وضمائر ونوع آنها،صیغه،نقش واعراب آنها را مشخص کنید. سپس با پاسخ در ادامه مطلب مقایسه کنید.



:: موضوعات مرتبط: اسم هاي معرفه،نوع ضميرونقش واعراب آن , ,
:: بازدید از این مطلب : 511
|
امتیاز مطلب : 102
|
تعداد امتیازدهندگان : 32
|
مجموع امتیاز : 32
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

« إِنَّا أَرْسَلْنا إِلَيْكُمْ رَسُولاً شاهِداً عَلَيْكُمْ كَما أَرْسَلْنا إِلى‏ فِرْعَوْنَ رَسُولاً. »سوره مزمّل:15=ما به سوی شما پيامبرى شاهدی بر شمافرستاديم ، بدان سان كه به سوی فرعون پيامبرى فرستاديم.

    لطفاً با دقت آیه فوق را ترکیب کنید سپس با ترکیب صحیح د ر ادامه مطلب مقایسه کنید وبه خودتان نمره بدهید.



:: موضوعات مرتبط: آیات قرآن , ترکیب , ,
:: بازدید از این مطلب : 664
|
امتیاز مطلب : 102
|
تعداد امتیازدهندگان : 27
|
مجموع امتیاز : 27
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

    تمرکزحواس در وهله ی اول یک تلاش ذهنی برای انسجام بخشیدن به فکرو جمع وجورکردن آن است.هرچه بیشتر به این تلاش ادامه دهید،تمرکز شما بهبود می یابد وهرچه از این تلاش بازبمانید،تمرکزشما کاهش پیدا می کند.

    امروزه تمام استعدادهای ذهنی را به تلاش و کوشش فردی وابسته می کنند.حافظه،تمرکز،خلاقیت،توانایی تدبیر وچاره اندیشی وسایر فرآیندهای ذهنی هیچ یک به سن،جنس وتحصیلات بستگی ندارند. اینکه شما دخترید یاپسر،مرد یازن،سالمند یا جوان و ...  به هیچ عنوان دلیلی برای عدم توانایی شما در پرورش برخی از نیروهای ذهنی نیست.

    همان طورکه گفتیم:همه ی این ها به تلاش وکوشش فردی شما بستگی دارند. هم اکنون به یک شاخه ی گل فکرکنید.مسلَّماً پس از چندلحظه عوامل حواس پرتی به سراغ شما می آیند که کاملاًطبیعی است.اما کاری که شما باید انجام دهید این است که خیلی سریع افکار خود را جمع وجور کنید وبه فکر اول یعنی شاخه ی گل برگردید.بعد از این تلاش دوباره لحظاتی بیش نمی گذرد که فکر شما منحرف می شود وشما باید مجدَّداً به شاخه ی گل برگردید.

   شاید دریک تمرین پنج دقیقه ای،ده ها یا حتَّی صدها بار فکرتان منحرف شود، خسته نشوید وفکر خود را به هرسو رها نکنید. به محض اینکه متوجه شدید که ازمسیر قبلی منحرف شده اید، به موضوع اصلی بازگردید.«ملوین پاورز»در کتاب« راهنمای تمرکز بهتر» به شدت تأکید می کند که استمرار یک ماهه در این تمرین به صورت روزی پنج الی ده دقیقه، تأثیرفوق العاده ای در تمرکز فکر شما دارد.

تمرین



:: موضوعات مرتبط: مشاوره , ,
:: بازدید از این مطلب : 498
|
امتیاز مطلب : 123
|
تعداد امتیازدهندگان : 35
|
مجموع امتیاز : 35
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

 


آغاز امامت منجی عالم بشریّت حضرت مهدی موعود روحی فداه بر تمامی شیعیان جهان مبارک باد.


 







:: موضوعات مرتبط: مناسبت ها , ,
:: بازدید از این مطلب : 400
|
امتیاز مطلب : 25
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 بهمن 1384 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل


اي عزيز لطفاً جمله ي زيررا تركيب كنيد،سپس با ترکیب صحيح آن مقايسه كنيد و به خود نمره دهيد.متشكرم.


خَرَجَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَيْنِ(ع) فِي لَيْلَةٍ ظَلْمَاءَ وَ قَدْحَمَلَ عَلَي كَتِفِهِ جِرَاباً مَملُواً مِنَ الدَّرَاهِمِ.



:: موضوعات مرتبط: ترکیب , ,
:: بازدید از این مطلب : 431
|
امتیاز مطلب : 94
|
تعداد امتیازدهندگان : 26
|
مجموع امتیاز : 26
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

اي عزيز لطفاً اين حرف هارا تجزيه كنيد،بعد با تجزيه ي صحيح آن مقايسه كنيد و به خود نمره دهيد.متشكرم.

لا در لاتَخْرُجْ ، وَ ، فَـ ، ثُمَّ ، إلَی .



:: موضوعات مرتبط: تجزیه حرف , ,
:: بازدید از این مطلب : 1194
|
امتیاز مطلب : 97
|
تعداد امتیازدهندگان : 28
|
مجموع امتیاز : 28
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

اي عزيز لطفاً اين فعل هارا تجزيه كنيد،بعد با تجزيه ي صحيح آن مقايسه كنيد و به خود نمره دهيد. متشكرم.

لاتَخْرُجْ، قَدْ اَلْجَاَتْ، اُحِبُّ، اِنْتَخِبِي، اِجْعَلْ.



:: موضوعات مرتبط: تجزیه فعل , ,
:: بازدید از این مطلب : 927
|
امتیاز مطلب : 94
|
تعداد امتیازدهندگان : 25
|
مجموع امتیاز : 25
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

اي عزيز لطفاً اين اسم هارا تجزيه كنيد،بعد با تجزيه ي صحيح آن مقايسه كنيد و به خود نمره دهيد.متشكرم.

بُخَلاء،مَظْلُومُونَ،اَلْعَجُوزَيْنِ ، اَلْحَاجَة،رَائِعَة.



:: موضوعات مرتبط: تجزیه اسم , ,
:: بازدید از این مطلب : 523
|
امتیاز مطلب : 87
|
تعداد امتیازدهندگان : 24
|
مجموع امتیاز : 24
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

قَالَ المَهدِیُّ(عج):اَلحَقُّ مَعَنَا.=حضرت مهدی گفت:حقّ و حقَّانیّت با ما است. « بحارالانوار،ج53،ص 178

« قَالَ »=فعل،« المَهدِیُّ »=فاعل ومرفوع به اعراب اصلی وظاهری،« اَلحَقُّ مَعَنَا » =مفعولٌ به ومنصوب محلاًّ،« اَلحَقُّ » =مبتدا ومرفوع به اعراب اصلی و ظاهری،« مَعَنَا »=خبر(شبه جمله)ومرفوع به اعراب محلِّی است.

نهم ربیع الاول، نه تنها نخستین روز امامت امام عصر علیه السلام است، بلكه آغاز دوره ای حیاتی و مهم در تاریخ شیعه نیز به شمار می آید. در سال روز نهم ربیع الاول كه یادمان آغاز امامت ولی عصر علیه السلام است، تصمیم گرفتیم در چند سطر كوتاه به رخ دادهایی كه پس از شهادت امام حسن عسكری علیه السلام در سامرا روی داد، اشاره كنیم.

* * *

روز جمعه، هشتم ربیع الاول سال 260 هـ.ق، امام حسن عسكری علیه السلام پس از این كه نماز صبح را خواندند، بر اثر زهری كه هشت روز قبل معتمد به ایشان خورانده بود، به شهادت رسید. این حادثه در شرایطی روی داد كه امام یازدهم افزون بر این كه مانند پدران خود زمینه را برای غیبت آماده كرده بود، شب پیش از شهادت شان، دور از چشم مأموران خلیفه، نامه های بسیاری به شهرهای شیعه نشین فرستادند. خبر شهادت امام در سراسر شهر سامرا پیچید و مردم به احترام او عزاداری كردند. به گفته مورخان، در روز شهادت امام، سامرا به صحرای قیامت تبدیل شده بود.



:: موضوعات مرتبط: ترکیب , حدیث , مناسبت ها , ,
:: بازدید از این مطلب : 425
|
امتیاز مطلب : 57
|
تعداد امتیازدهندگان : 17
|
مجموع امتیاز : 17
تاریخ انتشار : شنبه 23 بهمن 1384 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

شهادت امام حسن عسگري عليه السلام

شهادت امام حسن عسگري عليه السلام برتمامی رهروان حق و حقیقت تسلیت باد.
             ترکیب: الْغَضَبُ مِفْتَاحُ كُلِّ شَرٍّ.=خشم کلید هر پلیدی است.
ای عزیز لطفاٌ این جمله را ترکیب کنید،سپس با ترکیب صحیح که در ادامه مطلب می آید مقایسه کنید.بسیار متشکرم.




:: موضوعات مرتبط: ترکیب , حدیث , مناسبت ها , ,
:: بازدید از این مطلب : 426
|
امتیاز مطلب : 120
|
تعداد امتیازدهندگان : 30
|
مجموع امتیاز : 30
تاریخ انتشار : جمعه 22 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

مجموعه ای دیدنی از مکان های مقدس دنیا که بیشترین بازدید کننده را در جهان دارا می باشند از معبد سن سوجی در ژاپن گرفته تا حرم مطهر امام رضا(ع) در ایران

سایت فوربس تراولر (ForbesTraveler) در گزارشی به معرفی مکان های مقدس که بیشترین بازدید کننده را در جهان دارا هستند پرداخته و به گردشگران توصیه کرده به این مکان های زیارتی سفر کنند.

در گزارش پیش رو تعدادی از این مکان های منتخب به همراه شرحی کوتاه از آنها ارایه شده است.


خانه خدا واقع در مکه – عربستان

قبله گاه مسلمانان جهان. مسلمانانی که استطاعت مالی دارند. حداقل یک بار در طول عمر خود به حج مشرف می شوند مکه و مدینه مقدس ترین نقاط برای مسلمانان محسوب می شود. سالانه بیش از دو میلیون نفر در ماه ذی الحجه برای مناسک حج تمتع عازم عربستان می شوند.

 




:: موضوعات مرتبط: زنگ تفریح , ,
:: بازدید از این مطلب : 500
|
امتیاز مطلب : 104
|
تعداد امتیازدهندگان : 28
|
مجموع امتیاز : 28
تاریخ انتشار : جمعه 22 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

پرطبقه ‏ترین ساختمان جهان برج خلیفه ( Burj Khalifa ) در کشور امارات متحده عربی ست  و دارای ۱۶۰ طبقه می باشد.



:: موضوعات مرتبط: زنگ تفریح , ,
:: بازدید از این مطلب : 544
|
امتیاز مطلب : 86
|
تعداد امتیازدهندگان : 25
|
مجموع امتیاز : 25
تاریخ انتشار : جمعه 22 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

با تقديم صميمانه ترين درودها مستدعي است:ابتداء اعراب اين 5 فعل مضارع و توضيحاتش را بيان كنيد وبعد با جواب صحيح مقايسه كنيد.متشكرم.

حَتَّي آخُذ،يُحَاوِلُونَ،لَنْ يَكْذِبُوا،أنْ يَجْتَهِدْنَ،أنْ نَرْحَلَ



:: موضوعات مرتبط: اعراب فعل مضارع , ,
:: بازدید از این مطلب : 527
|
امتیاز مطلب : 95
|
تعداد امتیازدهندگان : 28
|
مجموع امتیاز : 28
تاریخ انتشار : جمعه 22 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

      بسیاری ازشما در مواردی که نمی توانید تمرکز حواس عالی داشته باشید. می گوئید:«من ذاتاً آدم حواس پرتی هستم.» همین ذهنیت نادرست باعث می شود که نتوانید از چنین تمرکزی برخوردار گردید.

      تمرکزحواس به هیچ وجه ذاتی نیست. ما ژن مشخصی برای تمرکز در مغز نداریم وهیچ یک از ما باتمرکز مادر زاد به دنیا نیامده ایم.اگر چه برخی از والدین،رفتار نوزاد خود را هنگامی که محکم شیشه ی شیر را در دست گرفته، به آن نگاه می کند و شیر را می مکد،تمرکز حواس تلقی می کنند و می پندارند که کودکشان از تمرکز ذاتی برخوردار است. رفتار کودک صرفاً پاسخی بازتابی به محرِّک که شیشه ی شیر یا سینه ی مادر است، می باشد. و هیچ نوع تفکُّری در آن صورت نمی گیرد چرا که هنوز مراکز عالی مغز،کنترل رفتار کودک را به دست نگرفته اند وبنابراین تعبیر رفتار کودک به تمرکز حواس کاملاً بی اساس است.



:: موضوعات مرتبط: مشاوره , ,
:: بازدید از این مطلب : 509
|
امتیاز مطلب : 77
|
تعداد امتیازدهندگان : 23
|
مجموع امتیاز : 23
تاریخ انتشار : جمعه 22 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

 

 
 

 

سید محمد حسين فضل الله - ترجمه موسي دانش
 

چکیده: فهم صحيح قرآن نياز به فراتر رفتن از قواعد زبان عربى ندارد.
نويسنده كوشيده است قواعد فهم قرآن را بررسى كند در اين راستا مسئله عربى بودن زبان قرآن، ظهر و بطن آيات، مفهوم تأويل و نمونه هايى از معانى تأويلى موجوددر روايات، را مطرح كرده و با تحليل آنها به اين نتيجه رسيده است كه فهم آيات براساس شيوه اى كه از خود قرآن به دست مى آيد، كاملاً در چارچوب قواعد زبان عربى ممكن است و بطون آيات يا تأويل به معناى ناديده گرفتن قواعد زبان نيست بلكه معناى ويژه دارد كه با ادبيات زبان عربى سازگار است.


       اينها پرسش‏هايى است كه بسيارى از مفسّران در آنها درنگ كرده و بگومگوهاى فراوانى را پيرامون آنها به راه انداخته‏اند، تا آن جا كه براى برخى اين پندار پديد آمده كه قرآن كتابى نمادين است و جز گروهى ويژه كه خدا امتياز فهميدن وحيش را به آنان عطا نموده است، كسى ديگر آن را نمى‏فهمد و به همين خاطر، اينان حجيت ظواهر قرآن را جز از طريق رجوع به امامان اهل بيت‏عليهم السلام انكار كرده‏اند. بعضى ديگر از وجود چند معنا، در طول يا عرض هم، براى يك واژه سخن گفته‏اند. گروهى، از روايات چنين برداشت كرده‏اند كه قرآن به طور كلى، سخنى است در ستايش اهل بيت‏عليهم السلام و نكوهش دشمنان‏شان و به اين ترتيب، تنها مقدار محدودى از اين آيات، درباره احكام، مسائل همگانى و داستانهاى گونه‏گون مى‏باشد.

      چگونه مى‏توانيم قرآن را بفهميم؟ آيا قرآن روش ويژه‏اى دارد كه آن را از ديگر كتابها متمايز مى‏سازد، به گونه‏اى كه نزديك شدن به قرآن بدون فراگيرى آن روش امكان‏پذير نيست؟
آيا قرآن كريم آن چنان زبان و مفاهيم پيچيده‏اى دارد كه روشن ساختن معانى و آشكار نمودن ژرفاى آن، به خبرگان و متخصصان نياز دارد؟ و يا كتابى است همگانى كه هر انسانى مى‏تواند برحسب توانايى‏ها و قابليت‏هاى فكرى و فرهنگى خود، با آن تماس برقرار كند و توده مردم نيازهاى خود را در آن ببينند و دانشوران آرمانهاى خويش را در آن مشاهده كنند؟
در اين راستا بايد پرسيد: داستان محكم و متشابه، ظاهر و باطن و ديگر اصطلاحات قرآنى كه با قرائت و تفسير اين كتاب، پيوند استوار دارد كدام است؟
ديدگاه قرآن هنگامى كه [در زمينه فهم قرآن] از اشخاص معينى سخن مى‏گويد، چيست؟
آيا اين سخن بدان معناست كه تنها همين اشخاص قرآن را مى‏فهمند، نه كسانى ديگر؟ يا به معناى ارائه الگوى برترى است كه يك مفهوم كلى را درباره چگونگى فهم قرآن به نمايش مى‏گذارد، مفهومى كه قرآن مى‏خواهد از طريق همين الگو بر آن پاى فشارد؟



:: موضوعات مرتبط: آیات قرآن , ,
:: بازدید از این مطلب : 501
|
امتیاز مطلب : 90
|
تعداد امتیازدهندگان : 25
|
مجموع امتیاز : 25
تاریخ انتشار : جمعه 22 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

"فهم" در لغت به معنای شناختن یا تعقل آمده است،[1]فهمت الشیء یعنی عرفته یا عقلته. برخی آن را شناختن با قلب معنا کرده­ اند.[2]و معادل فارسی آن را  دانستن می­گویند.[3] ماده فهم در قرآن کریم تنها یکبار به کار رفته است:

«فَفَهَّمْناها سُلَيْمانَ ...»[4]
ما (حكم واقعى) آن را به سليمان فهمانديم ....

اهل لغت ماده فهم را برای معانی دانسته­ و به کار بردن آن را برای ذوات صحیح نمی­دانند؛ مثل «فهمت الكلام»، ولى «فهمت الرّجل» صحيح نيست.[5]و فهم قرآن هم از باب معانی است، می­خواهد مطالبی را به انسان منتقل کند؛ از این جهت که خداوند در قرآن کریم برای ایراد مقاصد خود از زبان عربی استفاده کرده، معانی­ را از ماوراء الطبیعة در شبکه الفاظ با چینش بلاغی فوق العاده اعجازانگیز، قرار داده است. همچنین از این جهت که قرآن در حدود هزارچهار صد سال قبل نازل شده، رویدادهای آن زمان برای فهم بهتر قرآن مؤثر است؛ پس به طور قطع امروزه برای فهم معانی قرآن باید اصول و قواعدی را بیان کنیم ،که با بهره گیری از آن، قرآن را بفهمیم.
 
   اما برای فهم قرآن تنها آنچه که برای فهم کلام عربی کافی است کفایت نمی­کند؛ بلکه علاوه بر آن، دانش­های دیگری نیز لازم دارد.
باید توجه داشت که معانی قرآن مراتب گوناگون دارد چنانکه معصومین فرموده­ اند قرآن علاوه بر ظاهر، باطنی غیر از آن دارد؛ اما مقصود ما در اینجا از فهمیدن قرآن، درک معانی آن، به مقدار آشکار شدن ظاهر کلام برای انسان است.
 
اصول فهم قرآن
برای فهم مطالب قرآن کریم برخی از صاحب نظران در این عرصه، اصولی را در کتاب­های علوم قرآنی، مقالات یا مقدمه تفاسیر تدوین کرده­ اند، که در این نوشتار، ما مهمترین این اصول را می­آوریم:
 
1.    در نظر گرفتن قواعد ادبی و لغت عرب
قرآن به زبان عربى و در نهایت فصاحت و بلاغت نازل شده و مطابق با زبان متداول عصر بعثت می­باشد. بنابراین در فهم مطالب آن باید شخص به قواعد ادبی (صرف، نحو، علوم بلاغت) و لغات عربی آشنایی کافی داشته باشد و می­توان گفت نخستين علمی که براى درك و فهم قرآن نياز داريم و بايستى به آن پرداخته شود، علم الفاظ است.[6]
 


:: موضوعات مرتبط: آیات قرآن , ,
:: بازدید از این مطلب : 432
|
امتیاز مطلب : 60
|
تعداد امتیازدهندگان : 21
|
مجموع امتیاز : 21
تاریخ انتشار : جمعه 22 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

«اِنِّي اُحِبُّ اِكْتِسَابَ الثَّوَابِ،فَانْتَخِبِي بَينَ هَذَيْنِ الأمْرَيْنِ:تَهْيِئَةِ الْخُبْزِ اَوِ اللَّعَبِ مَعَ الاَطْفَالِ . » =البته من بدست آوردن پاداش را دوست دارم،پس از میان این دو کار برگزین:تهیه نان یا بازی کردن با کودکان .

    لطفاً اسمهای معرفه این عبارت با ذکر نوعش پیدا کنید وضمائر ونوع آنها،صیغه،نقش واعراب آنها را مشخص کنید. سپس با پاسخ در ادامه مطلب مقایسه کنید.



:: موضوعات مرتبط: اسم هاي معرفه،نوع ضميرونقش واعراب آن , ,
:: بازدید از این مطلب : 438
|
امتیاز مطلب : 88
|
تعداد امتیازدهندگان : 23
|
مجموع امتیاز : 23
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

« حِینَئِذٍ فَهِمَ الجَمِیعُ أنَّ الرَّأیَ لایَتَحَقَّقُ بِالکَلامِ ،بَل المُهِمُّ هُوَ العَمَلُ وَ التَّنفِیذُ. »=دراین هنگام همه فهمیدند که نظر(اندیشه) با سخن انجام نمی شود، بلکه مهمّ همان کار و اجراء کردن است.

   لطفاً با دقت کامل این جمله را ترکیب کنید و سپس با ترکیب موجود مقایسه کنید وبه خودتان نمره بدهید. بسیار متشکرم.



:: موضوعات مرتبط: ترکیب , ,
:: بازدید از این مطلب : 973
|
امتیاز مطلب : 109
|
تعداد امتیازدهندگان : 28
|
مجموع امتیاز : 28
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

« عِنْدِي فِكْرَةٌ!نُغَلِّقُ جَرَساً عَلَي رَقَبَةِ الْقِطْةِ. »=فکری دارم! زنگی را بر گردن گربه آویزان می کنیم.

« عِنْدِي »=خبرمقدم(شبه جمله) ومرفوع محلاًّ،« فِكْرَةٌ »=مبتدای مؤَخَّر ومرفوع به اعراب اصلی وظاهری، « نُغَلِّقُ »= فعل وفاعل وضمیرمستتر«نَحنُ» فاعل،« جَرَساً »=مفعولٌ به ومنصوب به اعراب اصلی وظاهری،« عَلَي رَقَبَةِ »=جار ومجرور و مجروربه اعراب اصلی وظاهری،« الْقِطْةِ »=مضافٌ الیه ومجرور به اعراب اصلی وظاهری است.



:: موضوعات مرتبط: ترکیب , ,
:: بازدید از این مطلب : 410
|
امتیاز مطلب : 66
|
تعداد امتیازدهندگان : 19
|
مجموع امتیاز : 19
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

       کشور ایران با دراختیار داشتن منابع بسیار زیاد و تاریخ غنی می تواند به یکی از بزرگترین جاذبه های گردشگری بر روی کره زمین تبدیل شود. اما به دلیل عدم اطلاع رسانی دقیق و کامل بسیاری از این جاذبه ها برای خود ما ایرانیان نیز نا شناخته باقی مانده اند. در پست امروز قصد داریم 25 عکس از مناطق دیدنی و تاریخی البته شناخته شده برای شما به نمایش بگذاریم . به امید آنکه با کمک شما عزیزان بتوانیم مناطق زیبا و جاذبه های توریستس کمتر شناخته شده را به دیگر هموطنان وکل دنیا معرفی نماییم.


ایران، زیبایی های ایران - Beaty of Iran



:: موضوعات مرتبط: زنگ تفریح , ,
:: بازدید از این مطلب : 1266
|
امتیاز مطلب : 58
|
تعداد امتیازدهندگان : 19
|
مجموع امتیاز : 19
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل
اسم معني عدد جنس جامد
مشتق
نكره
معرفه
معرب
مبني
منصرف
غيرمنصرف
جنس آخرين
حرفش
اَبَوَیهِ

پدر و

مادرش

مثنَّي

مذکَّر

مجازی

جامدغیر
مصدری

معرفه به

اضافه

معرب منصرف صحیح الآخِر
ماقِت

دشمنی

کننده

مفرد مذکر
حقیقی
مشتق
اسم فاعل
نکره معرب منصرف صحیح الآخِر
ظالِمَانِ

دو

ستمگر

مثنی

مذکر

حقیقی

مشتق،

اسم فاعل

نکره معرب منصرف صحیح الآخِر
صَلاة نماز مفرد

مؤَنَّث

مجازی

جامد غیر
مصدری
نکره معرب منصرف صحیح الآخِر
هُمَا آندو مثنَّی مذکَّر
مجازی

جامد

غیرمصدری

معرفه به

ضمیر

مبنی




:: موضوعات مرتبط: تجزیه اسم , ,
:: بازدید از این مطلب : 892
|
امتیاز مطلب : 60
|
تعداد امتیازدهندگان : 18
|
مجموع امتیاز : 18
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

      تمرکزحواس همان اندازه می تواند واقعی باشد که عوامل حواس پرتی واقعیت دارند.یعنی:شما باید بپذیریدکه به هر حال،همیشه عواملی حواس شما را پرت می کنند که بعضی از آنها منشأ ذهنی ودرونی دارند واز اندیشه ی خود شما، ناشی می شوند وبعضی دیگر منشأ محیطی و بیرونی دارند واز محیط اطراف شما نشأت می گیرند. عواملی مثل یادآوری خاطرات وتخیُّلات گوناگون و تجزیه وتحلیل مسائلی خارج از چارچوب موضوع مطالعه، از عوامل حواس پرتی درونی وعواملی مانند سر وصدا،حضور مزاحم دیگران وآشفتگی مکان مطالعه از عوامل بیرونی به حساب می آیند.

        شاید بتوان ذهن انسان را به یک سیستم ارتباطی بسیار پیچیده تشبیه کرد. در هر لحظه هزاران پیام از محیط داخلی بدن واز محیط اطراف به آن مخابره می شود و درعین حال هزاران پیام از این مرکز به محیط داخلی بدن و محیط اطراف ارسال می گردد.اگر چه بسیاری از این مبادله ها در حوزه ی ناخودآگاه ما صورت می گیرد،بعضی از این پیام ها وارد حوزه ی آگاهی ما می شوند و ذهن ما را از موضوع مطالعه منحرف می کنند.



:: موضوعات مرتبط: مشاوره , ,
:: بازدید از این مطلب : 538
|
امتیاز مطلب : 55
|
تعداد امتیازدهندگان : 17
|
مجموع امتیاز : 17
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

« هَؤُلاءِ النَّاسُ يُكْرِمُونَنِي لاَنَّنِي اَصِيدُ لَهُمْ . »=اين مردم مرا گرامی می دارند زیرا من برایشان شکار می کنم .

    لطفاً اسمهای معرفه این عبارت با ذکر نوعش پیدا کنید وضمائر ونوع آنها،صیغه،نقش واعراب آنها را مشخص کنید. سپس با پاسخ در ادامه مطلب مقایسه کنید.

 



:: موضوعات مرتبط: اسم هاي معرفه،نوع ضميرونقش واعراب آن , ,
:: بازدید از این مطلب : 480
|
امتیاز مطلب : 82
|
تعداد امتیازدهندگان : 23
|
مجموع امتیاز : 23
تاریخ انتشار : شنبه 16 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

مَنْ نَظَرَ اِلَي اَبَوَيْهِ نَظَرَ مَاقِتٍ وَ هُمَا ظَالِمَانِ لَهُ لَمْ يَقْبَلِ اللهُ لَهُ صَلاةً.(كافي:جلد2،صفحه:349)= حضرت صادق عليه السلام فرمود: هر كس بپدر و مادر خود نظر دشمنى كند در صورتى كه آن دو باو ستم (نيز) كرده باشند، خداوند نمازش را نپذيرد.

ای گرامی لطفاً ابتدا خودتان ترکیب کنید وسپس با ترکیب در ادامه مطلب بنگرید وترکیب خود را تصحیح کنید.بسیار ممنونم.



:: موضوعات مرتبط: ترکیب , حدیث , ,
:: بازدید از این مطلب : 485
|
امتیاز مطلب : 101
|
تعداد امتیازدهندگان : 29
|
مجموع امتیاز : 29
تاریخ انتشار : شنبه 16 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

« فَسَيَعْلَمُونَ مَنْ هُوَ شَرٌّ مَكَاناً وَ اَضْعَفُ جُنْداً. »(سوره:75)=پس خواهند دانست كه چه كسى را جايگاه بدتر و سپاه ناتوان‏تر است.

     ای گرامی لطفاً ابتدا خودتان ترکیب کنید وسپس با ترکیب در ادامه مطلب بنگرید وترکیب خود را تصحیح کنید.بسیار ممنونم.



:: موضوعات مرتبط: آیات قرآن , ترکیب , ,
:: بازدید از این مطلب : 553
|
امتیاز مطلب : 91
|
تعداد امتیازدهندگان : 24
|
مجموع امتیاز : 24
تاریخ انتشار : شنبه 16 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

1-فعل ماضي ساده:فعل ماضی = کَتَبَ = نوشت.

2-فعل ماضی منفی:لَم+فعل مضارع = لَم یَکتُبْ =ننوشت يا مَا(نفي)+فعل ماضي=مَاكَتَبَ= ننوشت.

3-ماضی نقلی مثبت:قَد+فعل ماضی = قَدکَتَبَ = نوشته است.

4-ماضی نقلی منفی:لَمَّا+فعل مضارع= لَمَّایَکتُبُ = هنوز ننوشته است.

5-ماضي استمراري:كَانَ+مضارع يا ماضي+مضارع= كَانَ يَكْتُبُ = مي نوشت.

6-ماضي بعيد:كَانَ+(قَدْ)+فعل ماضي يا فعل ماضي+قَدْ+فعل ماضي= كَانَ قَدْ كَتَبَ = نوشته بود.



:: موضوعات مرتبط: قواعد , ,
:: بازدید از این مطلب : 537
|
امتیاز مطلب : 53
|
تعداد امتیازدهندگان : 16
|
مجموع امتیاز : 16
تاریخ انتشار : شنبه 16 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل
فعل معنی نوع وزمان صیغه تعدادحرفش لازم
متعدِّی
معلوم
مجهول
معرب
مبنی
جنس
حروفش
قَدعَدَّ برشمرده است ماضی نقلی للغائب ثلاثی مجرَّد متعدِّی معلوم مبنی
برفتح
صحیح و
مضاعف
قُولُوا بگوئید امرحاضر للمخاطبینَ ثلاثی مُجرَّد متعدِّی معلوم مبنی برحذف نون معتلّ و
اجوف
تُحِبُّونَ دوست می دارید مضارع للمخاطَبِینَ ثلاثی مزید
باب اِفعال
متعدِّی معلوم معرب صحیح و
مضاعف




:: موضوعات مرتبط: تجزیه فعل , ,
:: بازدید از این مطلب : 1796
|
امتیاز مطلب : 80
|
تعداد امتیازدهندگان : 23
|
مجموع امتیاز : 23
تاریخ انتشار : جمعه 15 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل
حرف نوع حرف عامل/
غیرعامل
نوع عمل نوع بناء برسرچه؟ معنی
إنَّ حرف مُشبَّهةٌبالفعل عامل مبتدارامنصوب میکند مبنی برفتح جمله اسمیه البته
قَد حرف تاکید غیرعامل عمل ندارد مبنی برسکون برسرفعل البته
لِـ حرف جرّ عامل مجرور می کند مبنی برکسر برسراسم برای
ال حرف تعریف غیرعامل عمل ندارد مبنی برسکون برسراسم معرفه
میکند




:: موضوعات مرتبط: تجزیه حرف , ,
:: بازدید از این مطلب : 512
|
امتیاز مطلب : 77
|
تعداد امتیازدهندگان : 21
|
مجموع امتیاز : 21
تاریخ انتشار : جمعه 15 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

«عَوْنُكَ لِلضَّعِيفِ مِنْ اَفْضَلِ الصَّدَقَةِ=اینکه فرد ضعیف را یاری کنی از برترین صدقه می باشد.

«عَوْنُ» =مبتدا ومرفوع به اعراب اصلی وظاهری، « ک »= مضاف ٌ الیه ومجرور محلاًّ، «لِلضَّعِیفِ» =جارو ومجرور به اعراب اصلی وظاهری،«مِن اَفضَلِ»=خبر(شبه جمله) و مرفوع محلاًّ، «الصَّدَقَةِ»= مضافٌ الیه و مجرور به اعراب اصلی وظاهری است.



:: موضوعات مرتبط: ترکیب , حدیث , ,
:: بازدید از این مطلب : 462
|
امتیاز مطلب : 75
|
تعداد امتیازدهندگان : 21
|
مجموع امتیاز : 21
تاریخ انتشار : جمعه 15 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل
اسم معنی عدد جنس جامد
مشتق
نکره
معرفه/نوعش
معرب
مبنی
منصرف
غیرمنصرف
جنس آخرین
حروفش
ماء آب مفرد مذکر
مجازی
جامد
غیرمصدری
نکره معرب منصرف ممدود
جزاء کیفریا
پاداش
مفرد مذکر
مجازی
جامد
مصدری
نکره معرب منصرف ممدود
صحراء صحرا مفرد مؤنَّث
مجازی
جامد غیر
مصدری
نکره معرب غیرمنصرف ممدود




:: موضوعات مرتبط: تجزیه اسم , ,
:: بازدید از این مطلب : 532
|
امتیاز مطلب : 75
|
تعداد امتیازدهندگان : 23
|
مجموع امتیاز : 23
تاریخ انتشار : جمعه 15 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

((اَلْعَاقِلُ مَنْ اِبْتَعَدَ عَنِ الْبَاطِلِ.))=خردمند کسی است که از باطل دوری جسته است.

«اَلعَاقِلُ »= مبتدا ومرفوع به اعراب اصلی وظاهری،«مَن »=خبر(مفردجامد) و مرفوع محلاًّ،« اِبْتَعَدَ عَنِ الْبَاطِلِ »= جمله صله و محلِّی از اعراب ندارد.« اِبْتَعَدَ » = فعل وفاعل ضمیرمستتر هُوَ فاعل،« عَنِ الْبَاطِلِ »=جارومجرور و مجروربه اعراب اصلی وظاهری است.



:: موضوعات مرتبط: ترکیب , ,
:: بازدید از این مطلب : 395
|
امتیاز مطلب : 73
|
تعداد امتیازدهندگان : 21
|
مجموع امتیاز : 21
تاریخ انتشار : جمعه 15 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

لطفاً ابتداء فعل های زير را در داخل جدول تجزيه كنيد وسپس پاسخ خود را با پاسخ مندرج در ادامه مطلب مقایسه کنید و به خود نمره بدهید. متشکرم

إبتَعَدَ،نُنَزِّلُ،اَکمِل،قَرَأنَا،اِسمَع .



:: موضوعات مرتبط: تجزیه فعل , ,
:: بازدید از این مطلب : 283
|
امتیاز مطلب : 85
|
تعداد امتیازدهندگان : 24
|
مجموع امتیاز : 24
تاریخ انتشار : جمعه 15 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل
((عَيِّنِ الْجُمْلَةَ الَّتِي كُلُّ اَسْمَائِهَا مَعْرِفَةٌ.))=جمله ای را که همه ی اسمهایش معرفه است، مشخص کن.

« عَیِّن »= فعل وفاعل ضمیرمستتر«انتَ» فاعل،« الجُملَةَ »مفعولٌ به و منصو ب به اعراب اصلی وظاهری،« الَّتِی »= صفت(نعت) ومنصوب به تبعیت واعراب محلِّی،« كُلُّ اَسْمَائِهَا مَعْرِفَةٌ »=جمله صله وهیچ مخلِّی ندارد. « کُلُّ » مبتدا ومرفوع به اعراب اصلی وظاهری،« اَسمَاءِ »=مضافٌ الیه ومجرور به اعراب اصلی وظاهری،«هَـا »= مضافٌ الیه و مجرور به اعراب محلِّی ،« مَعرِفَةٌ »= خبر(مفرد جامد) ومرفوه به اعراب اصلی وظاهری است.



:: موضوعات مرتبط: ترکیب , ,
:: بازدید از این مطلب : 126
|
امتیاز مطلب : 71
|
تعداد امتیازدهندگان : 19
|
مجموع امتیاز : 19
تاریخ انتشار : جمعه 15 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

((اَلْعُذْرُ عِنْدَكِرامِ النَّاسِ مَقْبُولٌ.))=پوزش نزد مردم بزرگوار پذیرفته است. 

« اَلعُذرُ »=مبتدا ومرفوع به اعراب اصلی وظاهری،« عِندَ »=مفعولٌ فیه وظرف مکان ومنصوب به اعراب اصلی وظاهری، « کِرامِ »=مضافٌ الیه و مجرور به اعراب اصلی وظاهری،« النَّاسِِ »=مضافٌ الیه و مجرور به اعراب اصلی وظاهری،« مَقبُولٌ »= خبر(مفردمشتق)ومرفوع به اعراب اصلی وظاهری است.



:: موضوعات مرتبط: ترکیب , ,
:: بازدید از این مطلب : 136
|
امتیاز مطلب : 63
|
تعداد امتیازدهندگان : 18
|
مجموع امتیاز : 18
تاریخ انتشار : جمعه 15 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

لطفاً ابتداء حرف هاي زير را در داخل جدول تجزيه كنيد وسپس پاسخ خود را با پاسخ مندرج در ادامه مطلب مقایسه کنید و به خود نمره بدهید. متشکرم

عَن،حَتَّی،إلَی،ثُمَّ،یَا.



:: موضوعات مرتبط: تجزیه حرف , ,
:: بازدید از این مطلب : 436
|
امتیاز مطلب : 66
|
تعداد امتیازدهندگان : 17
|
مجموع امتیاز : 17
تاریخ انتشار : جمعه 15 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

هنر معماری ایرانی 2
کلیه بررسی‌ها و کاوش‌های باستانشناسی حکایت از آن دارد که سابقه معماری ایران به حدود هزاره هفتم قبل از میلاد می‌رسد. از آن زمان تا کنون پیوسته این هنر در ارتباط با مسائل گوناگون، بویژه علل مذهبی، توسعه و تکامل یافته‌است. معماری ایران دارای ویژگیهایی است که در مقایسه با معماری کشورهای دیگر جهان از ارزشی بخصوص برخوردار است: ویژگیهایی چون طراحی مناسب، محاسبات دقیق، فرم درست پوشش، رعایت مسائل فنی و علمی در ساختمان، ایوانهای رفیع، ستونهای بلند و بالاخره تزئینات گوناگون که هریک در عین سادگی معرف شکوه معماری ایران است.



:: موضوعات مرتبط: زنگ تفریح , ,
:: بازدید از این مطلب : 205
|
امتیاز مطلب : 50
|
تعداد امتیازدهندگان : 17
|
مجموع امتیاز : 17
تاریخ انتشار : جمعه 15 بهمن 1389 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 9 صفحه بعد