نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

« عِنْدِي فِكْرَةٌ!نُغَلِّقُ جَرَساً عَلَي رَقَبَةِ الْقِطْةِ. »=فکری دارم! زنگی را بر گردن گربه آویزان می کنیم.

« عِنْدِي »=خبرمقدم(شبه جمله) ومرفوع محلاًّ،« فِكْرَةٌ »=مبتدای مؤَخَّر ومرفوع به اعراب اصلی وظاهری، « نُغَلِّقُ »= فعل وفاعل وضمیرمستتر«نَحنُ» فاعل،« جَرَساً »=مفعولٌ به ومنصوب به اعراب اصلی وظاهری،« عَلَي رَقَبَةِ »=جار ومجرور و مجروربه اعراب اصلی وظاهری،« الْقِطْةِ »=مضافٌ الیه ومجرور به اعراب اصلی وظاهری است.



:: موضوعات مرتبط: ترکیب , ,
:: بازدید از این مطلب : 448
|
امتیاز مطلب : 66
|
تعداد امتیازدهندگان : 19
|
مجموع امتیاز : 19
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

       کشور ایران با دراختیار داشتن منابع بسیار زیاد و تاریخ غنی می تواند به یکی از بزرگترین جاذبه های گردشگری بر روی کره زمین تبدیل شود. اما به دلیل عدم اطلاع رسانی دقیق و کامل بسیاری از این جاذبه ها برای خود ما ایرانیان نیز نا شناخته باقی مانده اند. در پست امروز قصد داریم 25 عکس از مناطق دیدنی و تاریخی البته شناخته شده برای شما به نمایش بگذاریم . به امید آنکه با کمک شما عزیزان بتوانیم مناطق زیبا و جاذبه های توریستس کمتر شناخته شده را به دیگر هموطنان وکل دنیا معرفی نماییم.


ایران، زیبایی های ایران - Beaty of Iran



:: موضوعات مرتبط: زنگ تفریح , ,
:: بازدید از این مطلب : 1298
|
امتیاز مطلب : 58
|
تعداد امتیازدهندگان : 19
|
مجموع امتیاز : 19
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل
اسم معني عدد جنس جامد
مشتق
نكره
معرفه
معرب
مبني
منصرف
غيرمنصرف
جنس آخرين
حرفش
اَبَوَیهِ

پدر و

مادرش

مثنَّي

مذکَّر

مجازی

جامدغیر
مصدری

معرفه به

اضافه

معرب منصرف صحیح الآخِر
ماقِت

دشمنی

کننده

مفرد مذکر
حقیقی
مشتق
اسم فاعل
نکره معرب منصرف صحیح الآخِر
ظالِمَانِ

دو

ستمگر

مثنی

مذکر

حقیقی

مشتق،

اسم فاعل

نکره معرب منصرف صحیح الآخِر
صَلاة نماز مفرد

مؤَنَّث

مجازی

جامد غیر
مصدری
نکره معرب منصرف صحیح الآخِر
هُمَا آندو مثنَّی مذکَّر
مجازی

جامد

غیرمصدری

معرفه به

ضمیر

مبنی




:: موضوعات مرتبط: تجزیه اسم , ,
:: بازدید از این مطلب : 917
|
امتیاز مطلب : 60
|
تعداد امتیازدهندگان : 18
|
مجموع امتیاز : 18
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

      تمرکزحواس همان اندازه می تواند واقعی باشد که عوامل حواس پرتی واقعیت دارند.یعنی:شما باید بپذیریدکه به هر حال،همیشه عواملی حواس شما را پرت می کنند که بعضی از آنها منشأ ذهنی ودرونی دارند واز اندیشه ی خود شما، ناشی می شوند وبعضی دیگر منشأ محیطی و بیرونی دارند واز محیط اطراف شما نشأت می گیرند. عواملی مثل یادآوری خاطرات وتخیُّلات گوناگون و تجزیه وتحلیل مسائلی خارج از چارچوب موضوع مطالعه، از عوامل حواس پرتی درونی وعواملی مانند سر وصدا،حضور مزاحم دیگران وآشفتگی مکان مطالعه از عوامل بیرونی به حساب می آیند.

        شاید بتوان ذهن انسان را به یک سیستم ارتباطی بسیار پیچیده تشبیه کرد. در هر لحظه هزاران پیام از محیط داخلی بدن واز محیط اطراف به آن مخابره می شود و درعین حال هزاران پیام از این مرکز به محیط داخلی بدن و محیط اطراف ارسال می گردد.اگر چه بسیاری از این مبادله ها در حوزه ی ناخودآگاه ما صورت می گیرد،بعضی از این پیام ها وارد حوزه ی آگاهی ما می شوند و ذهن ما را از موضوع مطالعه منحرف می کنند.



:: موضوعات مرتبط: مشاوره , ,
:: بازدید از این مطلب : 561
|
امتیاز مطلب : 55
|
تعداد امتیازدهندگان : 17
|
مجموع امتیاز : 17
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

« هَؤُلاءِ النَّاسُ يُكْرِمُونَنِي لاَنَّنِي اَصِيدُ لَهُمْ . »=اين مردم مرا گرامی می دارند زیرا من برایشان شکار می کنم .

    لطفاً اسمهای معرفه این عبارت با ذکر نوعش پیدا کنید وضمائر ونوع آنها،صیغه،نقش واعراب آنها را مشخص کنید. سپس با پاسخ در ادامه مطلب مقایسه کنید.

 



:: موضوعات مرتبط: اسم هاي معرفه،نوع ضميرونقش واعراب آن , ,
:: بازدید از این مطلب : 492
|
امتیاز مطلب : 82
|
تعداد امتیازدهندگان : 23
|
مجموع امتیاز : 23
تاریخ انتشار : شنبه 16 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

مَنْ نَظَرَ اِلَي اَبَوَيْهِ نَظَرَ مَاقِتٍ وَ هُمَا ظَالِمَانِ لَهُ لَمْ يَقْبَلِ اللهُ لَهُ صَلاةً.(كافي:جلد2،صفحه:349)= حضرت صادق عليه السلام فرمود: هر كس بپدر و مادر خود نظر دشمنى كند در صورتى كه آن دو باو ستم (نيز) كرده باشند، خداوند نمازش را نپذيرد.

ای گرامی لطفاً ابتدا خودتان ترکیب کنید وسپس با ترکیب در ادامه مطلب بنگرید وترکیب خود را تصحیح کنید.بسیار ممنونم.



:: موضوعات مرتبط: ترکیب , حدیث , ,
:: بازدید از این مطلب : 506
|
امتیاز مطلب : 101
|
تعداد امتیازدهندگان : 29
|
مجموع امتیاز : 29
تاریخ انتشار : شنبه 16 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

« فَسَيَعْلَمُونَ مَنْ هُوَ شَرٌّ مَكَاناً وَ اَضْعَفُ جُنْداً. »(سوره:75)=پس خواهند دانست كه چه كسى را جايگاه بدتر و سپاه ناتوان‏تر است.

     ای گرامی لطفاً ابتدا خودتان ترکیب کنید وسپس با ترکیب در ادامه مطلب بنگرید وترکیب خود را تصحیح کنید.بسیار ممنونم.



:: موضوعات مرتبط: آیات قرآن , ترکیب , ,
:: بازدید از این مطلب : 567
|
امتیاز مطلب : 91
|
تعداد امتیازدهندگان : 24
|
مجموع امتیاز : 24
تاریخ انتشار : شنبه 16 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

1-فعل ماضي ساده:فعل ماضی = کَتَبَ = نوشت.

2-فعل ماضی منفی:لَم+فعل مضارع = لَم یَکتُبْ =ننوشت يا مَا(نفي)+فعل ماضي=مَاكَتَبَ= ننوشت.

3-ماضی نقلی مثبت:قَد+فعل ماضی = قَدکَتَبَ = نوشته است.

4-ماضی نقلی منفی:لَمَّا+فعل مضارع= لَمَّایَکتُبُ = هنوز ننوشته است.

5-ماضي استمراري:كَانَ+مضارع يا ماضي+مضارع= كَانَ يَكْتُبُ = مي نوشت.

6-ماضي بعيد:كَانَ+(قَدْ)+فعل ماضي يا فعل ماضي+قَدْ+فعل ماضي= كَانَ قَدْ كَتَبَ = نوشته بود.



:: موضوعات مرتبط: قواعد , ,
:: بازدید از این مطلب : 558
|
امتیاز مطلب : 53
|
تعداد امتیازدهندگان : 16
|
مجموع امتیاز : 16
تاریخ انتشار : شنبه 16 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل
فعل معنی نوع وزمان صیغه تعدادحرفش لازم
متعدِّی
معلوم
مجهول
معرب
مبنی
جنس
حروفش
قَدعَدَّ برشمرده است ماضی نقلی للغائب ثلاثی مجرَّد متعدِّی معلوم مبنی
برفتح
صحیح و
مضاعف
قُولُوا بگوئید امرحاضر للمخاطبینَ ثلاثی مُجرَّد متعدِّی معلوم مبنی برحذف نون معتلّ و
اجوف
تُحِبُّونَ دوست می دارید مضارع للمخاطَبِینَ ثلاثی مزید
باب اِفعال
متعدِّی معلوم معرب صحیح و
مضاعف




:: موضوعات مرتبط: تجزیه فعل , ,
:: بازدید از این مطلب : 1867
|
امتیاز مطلب : 80
|
تعداد امتیازدهندگان : 23
|
مجموع امتیاز : 23
تاریخ انتشار : جمعه 15 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل
حرف نوع حرف عامل/
غیرعامل
نوع عمل نوع بناء برسرچه؟ معنی
إنَّ حرف مُشبَّهةٌبالفعل عامل مبتدارامنصوب میکند مبنی برفتح جمله اسمیه البته
قَد حرف تاکید غیرعامل عمل ندارد مبنی برسکون برسرفعل البته
لِـ حرف جرّ عامل مجرور می کند مبنی برکسر برسراسم برای
ال حرف تعریف غیرعامل عمل ندارد مبنی برسکون برسراسم معرفه
میکند




:: موضوعات مرتبط: تجزیه حرف , ,
:: بازدید از این مطلب : 529
|
امتیاز مطلب : 77
|
تعداد امتیازدهندگان : 21
|
مجموع امتیاز : 21
تاریخ انتشار : جمعه 15 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

«عَوْنُكَ لِلضَّعِيفِ مِنْ اَفْضَلِ الصَّدَقَةِ=اینکه فرد ضعیف را یاری کنی از برترین صدقه می باشد.

«عَوْنُ» =مبتدا ومرفوع به اعراب اصلی وظاهری، « ک »= مضاف ٌ الیه ومجرور محلاًّ، «لِلضَّعِیفِ» =جارو ومجرور به اعراب اصلی وظاهری،«مِن اَفضَلِ»=خبر(شبه جمله) و مرفوع محلاًّ، «الصَّدَقَةِ»= مضافٌ الیه و مجرور به اعراب اصلی وظاهری است.



:: موضوعات مرتبط: ترکیب , حدیث , ,
:: بازدید از این مطلب : 511
|
امتیاز مطلب : 75
|
تعداد امتیازدهندگان : 21
|
مجموع امتیاز : 21
تاریخ انتشار : جمعه 15 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل
اسم معنی عدد جنس جامد
مشتق
نکره
معرفه/نوعش
معرب
مبنی
منصرف
غیرمنصرف
جنس آخرین
حروفش
ماء آب مفرد مذکر
مجازی
جامد
غیرمصدری
نکره معرب منصرف ممدود
جزاء کیفریا
پاداش
مفرد مذکر
مجازی
جامد
مصدری
نکره معرب منصرف ممدود
صحراء صحرا مفرد مؤنَّث
مجازی
جامد غیر
مصدری
نکره معرب غیرمنصرف ممدود




:: موضوعات مرتبط: تجزیه اسم , ,
:: بازدید از این مطلب : 550
|
امتیاز مطلب : 75
|
تعداد امتیازدهندگان : 23
|
مجموع امتیاز : 23
تاریخ انتشار : جمعه 15 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

((اَلْعَاقِلُ مَنْ اِبْتَعَدَ عَنِ الْبَاطِلِ.))=خردمند کسی است که از باطل دوری جسته است.

«اَلعَاقِلُ »= مبتدا ومرفوع به اعراب اصلی وظاهری،«مَن »=خبر(مفردجامد) و مرفوع محلاًّ،« اِبْتَعَدَ عَنِ الْبَاطِلِ »= جمله صله و محلِّی از اعراب ندارد.« اِبْتَعَدَ » = فعل وفاعل ضمیرمستتر هُوَ فاعل،« عَنِ الْبَاطِلِ »=جارومجرور و مجروربه اعراب اصلی وظاهری است.



:: موضوعات مرتبط: ترکیب , ,
:: بازدید از این مطلب : 406
|
امتیاز مطلب : 73
|
تعداد امتیازدهندگان : 21
|
مجموع امتیاز : 21
تاریخ انتشار : جمعه 15 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

لطفاً ابتداء فعل های زير را در داخل جدول تجزيه كنيد وسپس پاسخ خود را با پاسخ مندرج در ادامه مطلب مقایسه کنید و به خود نمره بدهید. متشکرم

إبتَعَدَ،نُنَزِّلُ،اَکمِل،قَرَأنَا،اِسمَع .



:: موضوعات مرتبط: تجزیه فعل , ,
:: بازدید از این مطلب : 292
|
امتیاز مطلب : 85
|
تعداد امتیازدهندگان : 24
|
مجموع امتیاز : 24
تاریخ انتشار : جمعه 15 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل
((عَيِّنِ الْجُمْلَةَ الَّتِي كُلُّ اَسْمَائِهَا مَعْرِفَةٌ.))=جمله ای را که همه ی اسمهایش معرفه است، مشخص کن.

« عَیِّن »= فعل وفاعل ضمیرمستتر«انتَ» فاعل،« الجُملَةَ »مفعولٌ به و منصو ب به اعراب اصلی وظاهری،« الَّتِی »= صفت(نعت) ومنصوب به تبعیت واعراب محلِّی،« كُلُّ اَسْمَائِهَا مَعْرِفَةٌ »=جمله صله وهیچ مخلِّی ندارد. « کُلُّ » مبتدا ومرفوع به اعراب اصلی وظاهری،« اَسمَاءِ »=مضافٌ الیه ومجرور به اعراب اصلی وظاهری،«هَـا »= مضافٌ الیه و مجرور به اعراب محلِّی ،« مَعرِفَةٌ »= خبر(مفرد جامد) ومرفوه به اعراب اصلی وظاهری است.



:: موضوعات مرتبط: ترکیب , ,
:: بازدید از این مطلب : 131
|
امتیاز مطلب : 71
|
تعداد امتیازدهندگان : 19
|
مجموع امتیاز : 19
تاریخ انتشار : جمعه 15 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

((اَلْعُذْرُ عِنْدَكِرامِ النَّاسِ مَقْبُولٌ.))=پوزش نزد مردم بزرگوار پذیرفته است. 

« اَلعُذرُ »=مبتدا ومرفوع به اعراب اصلی وظاهری،« عِندَ »=مفعولٌ فیه وظرف مکان ومنصوب به اعراب اصلی وظاهری، « کِرامِ »=مضافٌ الیه و مجرور به اعراب اصلی وظاهری،« النَّاسِِ »=مضافٌ الیه و مجرور به اعراب اصلی وظاهری،« مَقبُولٌ »= خبر(مفردمشتق)ومرفوع به اعراب اصلی وظاهری است.



:: موضوعات مرتبط: ترکیب , ,
:: بازدید از این مطلب : 143
|
امتیاز مطلب : 63
|
تعداد امتیازدهندگان : 18
|
مجموع امتیاز : 18
تاریخ انتشار : جمعه 15 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

لطفاً ابتداء حرف هاي زير را در داخل جدول تجزيه كنيد وسپس پاسخ خود را با پاسخ مندرج در ادامه مطلب مقایسه کنید و به خود نمره بدهید. متشکرم

عَن،حَتَّی،إلَی،ثُمَّ،یَا.



:: موضوعات مرتبط: تجزیه حرف , ,
:: بازدید از این مطلب : 449
|
امتیاز مطلب : 66
|
تعداد امتیازدهندگان : 17
|
مجموع امتیاز : 17
تاریخ انتشار : جمعه 15 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

هنر معماری ایرانی 2
کلیه بررسی‌ها و کاوش‌های باستانشناسی حکایت از آن دارد که سابقه معماری ایران به حدود هزاره هفتم قبل از میلاد می‌رسد. از آن زمان تا کنون پیوسته این هنر در ارتباط با مسائل گوناگون، بویژه علل مذهبی، توسعه و تکامل یافته‌است. معماری ایران دارای ویژگیهایی است که در مقایسه با معماری کشورهای دیگر جهان از ارزشی بخصوص برخوردار است: ویژگیهایی چون طراحی مناسب، محاسبات دقیق، فرم درست پوشش، رعایت مسائل فنی و علمی در ساختمان، ایوانهای رفیع، ستونهای بلند و بالاخره تزئینات گوناگون که هریک در عین سادگی معرف شکوه معماری ایران است.



:: موضوعات مرتبط: زنگ تفریح , ,
:: بازدید از این مطلب : 210
|
امتیاز مطلب : 50
|
تعداد امتیازدهندگان : 17
|
مجموع امتیاز : 17
تاریخ انتشار : جمعه 15 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

یکی از مخاطبان پرسیده اند:

چرا«ذی»درجمله«لايَجْعَلُ النَّاسُ فِي الْمَخَازِنِ شَيْئاً لِذِي الْحَاجَةِ.»دارای اعراب فرعی است؟

چون «ذِی» از اسماء خمسه می باشد ونشانه ی اعراب درآن«ی» است.ضمناً مواردی که فرموده اند در قسمت های قبلی وبلاگ تجزیه شده اند.



:: موضوعات مرتبط: نکته ها , ,
:: بازدید از این مطلب : 179
|
امتیاز مطلب : 52
|
تعداد امتیازدهندگان : 15
|
مجموع امتیاز : 15
تاریخ انتشار : جمعه 15 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

اسم معني عدد جنس جامد
مشتق
نكره
معرفه
معرب
مبني
منصرف
غيرمنصرف
جنس آخرين
حرفش
فَآرَتانِ دوموش مثنَّي مؤنَّث
حقیقی
جامدغیر
مصدری
نکره معرب منصرف صحیح الآخِر
مَخْزَن انبار مفرد مذکر
مجازی
مشتق
اسم مکان
نکره معرب منصرف صحیح الآخِر
اُخْتِي خواهرم مفرد مؤنَّث
حقیقی
جامد غیر
مصدری
معرفه به
اضافه
معرب منصرف صحیح الآخِر
اَخُوكَ برادرت مفرد مذکَّر
حقیقی
جامد غیر
مصدری
معرفه به
اضافه
معرب منصرف صحیح الآخِر
مَرِيض بیمار مفرد مذکَّر
حقیقی
مشتق
صفت مشبَّهه
نکره معرب منصرف صحیح الآخِر



:: موضوعات مرتبط: تجزیه اسم , ,
:: بازدید از این مطلب : 189
|
امتیاز مطلب : 61
|
تعداد امتیازدهندگان : 19
|
مجموع امتیاز : 19
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 بهمن 1389 | نظرات ()