نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل
«اُخْتِي!اِرْحَمِي اَبَاكَ وَ اُمَّكَ الْعَجُوزَيْنِ.»=خواهرم!به پدر ومادر پیرت رحم کن.

« اُخْتِي »=منادای مضاف و منصوب به اعراب تقدیری،« ي »=مضافٌ الیه و مجرور محلاًّ،« اِرْحَمِي »=فعل وفاعل ضمیربارز«ی» فاعل ومرفوع محلاًّ،« اَبَا »=مفعولٌ به ومنصوب به اعراب فرعی وظاهری،« کَ »=مضافٌ الیه و مجرور محلاًّ،« وَ »=حرف عطف،« اُمَّ »=معطوف ومنصوب به تبعیت واعراب اصلی وظاهری،« کَ »=مضافٌ الیه و مجرور محلاًّ،« الْعَجُوزَيْنِ »=صفت ومنصوب به تبعیت واعراب فرعی وظاهری است.« اَبَا »و« اُمَّ »=علاوه نقش اصلی هم مضاف وهم موصوف می باشند.



:: موضوعات مرتبط: ترکیب , ,
:: بازدید از این مطلب : 141
|
امتیاز مطلب : 55
|
تعداد امتیازدهندگان : 16
|
مجموع امتیاز : 16
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل
«اَخُوکَ مَرِیضٌ.»=برادرت بیمار است.  

« اَخُو »=مبتدا ومرفوع به اعراب فرعی وظاهری است.« کَ »=مضافٌ الیه و مجرور محلاًّ،« مَرِیضٌ »=خبر(مفردمشتق) ومرفوع به اعراب اصلی وظاهری است.

 



:: موضوعات مرتبط: ترکیب , ,
:: بازدید از این مطلب : 147
|
امتیاز مطلب : 65
|
تعداد امتیازدهندگان : 18
|
مجموع امتیاز : 18
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

« اِشْتَرَيْتُ عِشْرِينَ كِتَاباً.»=بیست کتاب خریدم.

« اِشْتَرَيْتُ »=فعل وفاعل ضمیر بارز«تُ» فاعل،« عِشْرِينَ »=مفعولٌ به ومنصوب به اعراب فرعی و ظاهری،« كِتَاباً »= تمییز عددی(از کلمه) ومنصوب به اعراب اصلی وظاهری است.



:: موضوعات مرتبط: ترکیب , ,
:: بازدید از این مطلب : 150
|
امتیاز مطلب : 62
|
تعداد امتیازدهندگان : 18
|
مجموع امتیاز : 18
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

« يَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا وَ يُرْبِِّي الصَّدَقاتِ‏. »(سوره بقره:276)=خداوند، ربا را ناچيز مى‏ گرداند و صدقات را افزونى مى‏ دهد.

« يَمْحَقُ »=فعل مضارع ومرفوع به اعراب اصلی وظاهری،« اللَّهُ »=فاعل ومرفوع به اعراب اصلی وظاهری است،« الرِّبا »=مفعولٌ به ومنصوب به اعراب تقدیری،« وَ »=حرف عطف،« يُرْبِِّي »=فعل وفاعل ضمیر مستتر هُو فاعل،« الصَّدَقاتِ »=مفعولٌ به ومنصوب به اعراب فرعی وظاهری است.



:: موضوعات مرتبط: آیات قرآن , ترکیب , ,
:: بازدید از این مطلب : 274
|
امتیاز مطلب : 69
|
تعداد امتیازدهندگان : 18
|
مجموع امتیاز : 18
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

عکس های تماشایی از طهران قدیم عکس های تماشایی از طهران قدیم
تهران، در شمال کشور ایران و جنوب دامنه رشته کوه البرز واقع شده‌است. شهر تهران مرکز استان تهران می‌باشد، تهران دارای دو شهر چسبیده به خود است که شهرری و تجریش نام دارند این دو شهر به ترتیب از جنوب و شمال به تهران متصل هستند. تهران دارای یک شبکه متراکم بزرگراهی و چهار خط فعال مترو است.



:: موضوعات مرتبط: زنگ تفریح , ,
:: بازدید از این مطلب : 179
|
امتیاز مطلب : 47
|
تعداد امتیازدهندگان : 14
|
مجموع امتیاز : 14
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

شاهکارهای معماری شاهکارهای معماری
آثار معماری به عنوان نمادهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی یک کشور شناخته می‌شوند. تمدن‌های تاریخی نخست از طریق همین آثار معماری شناخته می‌شوند. ساختمان‌هایی چون تخت جمشید، هرم‌های سه‌گانه مصر، کالاسیوم روم از جمله چنین آثاری به‌شمار می‌آیند. آثاری که پیونددهنده مهم خودآگاهی‌های اجتماعی بوده‌اند. شهرها، مذاهب و فرهنگ‌ها از طریق همین یادواره‌ها خود را می‌شناسانند.



:: موضوعات مرتبط: زنگ تفریح , ,
:: بازدید از این مطلب : 215
|
امتیاز مطلب : 51
|
تعداد امتیازدهندگان : 14
|
مجموع امتیاز : 14
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

« يَحْمِلُكَ الأشْرَافُ عَلَي أيْدِيهِمْ مَعَ أنَّكَ لاتَنْطِقُ . »=ثروتمندان تورا روی دستانشان حمل می کنند با وجود اینکه تو سخن نمی گوئی.

    لطفاً اسمهای معرفه این عبارت با ذکر نوعش پیدا کنید وضمائر ونوع آنها،صیغه،نقش واعراب آنها را مشخص کنید. سپس با پاسخ در ادامه مطلب مقایسه کنید.



:: موضوعات مرتبط: اسم هاي معرفه،نوع ضميرونقش واعراب آن , ,
:: بازدید از این مطلب : 191
|
امتیاز مطلب : 58
|
تعداد امتیازدهندگان : 17
|
مجموع امتیاز : 17
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

« آنَا أتَعَجَّبُ مِنْ حَالِي وَ حَالِكَ .»=من از حالم وحال تو تعجُّب می کنم.

لطفاً اسمهای معرفه این عبارت با ذکر نوعش پیدا کنید وضمائر ونوع آنها،صیغه،نقش واعراب آنها را مشخص کنید. سپس با پاسخ در ادامه مطلب مقایسه کنید.



:: موضوعات مرتبط: اسم هاي معرفه،نوع ضميرونقش واعراب آن , ,
:: بازدید از این مطلب : 188
|
امتیاز مطلب : 66
|
تعداد امتیازدهندگان : 18
|
مجموع امتیاز : 18
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

«  اِسْتَرَحْتُ ثَلاثَةَ اَيَّامٍ. »=سه روز استراحت کردم.

« اِسْتَرَحْتُ »=فعل وفاعل ضمیربارز«تُ» فاعل ومرفوع محلاًّ،« ثَلاثَةَ »=مفعولٌ فیه و منصوب به اعراب اصلی وظاهری، «  اَيَّامٍ »=تمییزعددی(از کلمه) ومجرور به اعراب اصلی وظاهری است.



:: موضوعات مرتبط: ترکیب , ,
:: بازدید از این مطلب : 164
|
امتیاز مطلب : 50
|
تعداد امتیازدهندگان : 15
|
مجموع امتیاز : 15
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

دوست عزیز خواهش من از حضرتعالی این است که لطفا افراط نکنید:



:: موضوعات مرتبط: زنگ تفریح , ,
:: بازدید از این مطلب : 206
|
امتیاز مطلب : 69
|
تعداد امتیازدهندگان : 19
|
مجموع امتیاز : 19
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

  مهم ترین علت عدم دستیابی به یک تمرکز فکر عالی، تعاریف وبرداشت های نادرستی است که در ذهن شما برای تمرکزحواس وجود دارد.

  بیشتر مردم تمرکز را فکرکردن به یک موضوع ویژه به صورت مطلق و کامل وصددرصد می دانند در حالی که چنین چیزی نه تنها برای شما که برای هیچ انسانی در هیچ شرایطی به هیچ عنوان ممکن نیست.

   ماو شما هیچگاه قادر نیستیم تمام ذهن خودمان را به طور صد درصد و کامل و مطلق در اختیار یک موضوع یگذاریم وسایر اندیشه ها را درآن زمان از ذهن خودمان کاملا پاک کنیم.

   مدت زمانی که یک فرد می تواند چنین تمرکزی داشته باشد، حداکثر سه تا چهار ثانیه است . یعنی تاکنون کسی نبوده که پنج ثانیه متوالی و پشت سرهم به طور مطلق ، فقط به یک چیز بیندیشد.



:: موضوعات مرتبط: مشاوره , ,
:: بازدید از این مطلب : 175
|
امتیاز مطلب : 63
|
تعداد امتیازدهندگان : 17
|
مجموع امتیاز : 17
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

« قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا. وَ قَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا .سوره شمس:9و10»=کسی که خودش را پاکیزه کرد،رستگار شده است و کسی که خودش را (باگناه) آلوده کرد،زیان وضرر کرده است.

« قَدْ أَفْلَحَ »=فعل،« مَن »=فاعل ومرفوع به اعراب محلِّی،« زَكَّاهَا »=جمله ی صله وهیچ محلِّی از اعراب ندارد. شامل:« زَكَّی »=فعل و فاعل ضمیرمستتر هو فاعل،« هَا »=مفعولٌ به ومنصوب محلاًّ،« وَ »=حرف عطف،« قَدْ خَابَ »=فعل،« مَن »=فاعل ومرفوع به اعراب محلِّی،« دسَّاهَا »=جمله ی صله وهیچ محلِّی از اعراب ندارد. شامل:« دسَّی »=فعل و فاعل ضمیرمستتر هو فاعل،« هَا »=مفعولٌ به ومنصوب به اعراب محلِّی است.



:: موضوعات مرتبط: آیات قرآن , ترکیب , ,
:: بازدید از این مطلب : 8011
|
امتیاز مطلب : 76
|
تعداد امتیازدهندگان : 21
|
مجموع امتیاز : 21
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

« وَ اذْکُرْ رَبَّكَ اِذَا نَسِيتَ. »=و پروردگارت را یاد کن هنگامیکه او را فراموش می کنی.

« اذْکُرْ »=فعل و فاعل ضمیرمستتر اَنتَ فاعل،« رَبَّ »=مفعولٌ به ومنصوب به اعراب اصلی وظاهری،« كَ »= مضافٌ الیه ومجرور محلاًّ،« اِذَا »=مفعولٌ فیه و ظرف زمان ومنصوب محلاًّ،« نَسِيتَ »=فعل وفاعل ضمیربارز«تَ» فاعل ومرفوع به اعراب محلِّی است.



:: موضوعات مرتبط: آیات قرآن , ترکیب , ,
:: بازدید از این مطلب : 3829
|
امتیاز مطلب : 87
|
تعداد امتیازدهندگان : 22
|
مجموع امتیاز : 22
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل
فعل معني نوع و زمان صيغه تعداد
حروفش
لازم
متعدي
معلوم
مجهول
معرب
مبني
جنس
حروفش
تَعَلَّمُوا يادبگیرید امرحاضر للمخاطبین ثلاثی مزید
باب تفعُّل
متعدی معلوم مبنی بر
حذف نون
صحیح و
سالم
یُکَلِّمُ سخن
می گوید
مضارع للغائب ثلاثی مزید
باب تفعیل
متعدی معلوم معرب صحیح و
سالم
اُذکُر یاد کن امرحاضر للمخاطب ثلاثی مجرد متعدی معلوم مبنی بر
سکون
صحیح و
سالم
نَسِیتَ فراموش
کردی
ماضی ساده للمخاطب ثلاثی مجرد متعدی معلوم مبنی بر
سکون
معتل و
ناقص
قَداَفلَحَ رستگار
شده است
ماضی نقلی للغائب ثلاثی مزید
باب افعال
لازم معلوم مبنی بر
فتح
صحیح و
سالم




:: موضوعات مرتبط: تجزیه فعل , ,
:: بازدید از این مطلب : 502
|
امتیاز مطلب : 68
|
تعداد امتیازدهندگان : 18
|
مجموع امتیاز : 18
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل
اسم معني عدد جنس جامد
مشتق
نكره
معرفه
معرب
مبني
منصرف
غيرمنصرف
ازنظرجنس
آخرين حرفش
رَبِّ پرودگارم مفرد مذکر
مجازی
مشتق،صفت
مشبهه
معرفه به
اضافه
معرب منصرف صحیح الآخر
صَدرِی سینه ام مفرد مذکر
مجازی
جامد
غیرمصدری
معرفه به
اضافه
معرب منصرف صحیح الآخر
عُقدَة گره مفرد مؤنَّث
مجازی
جامد
غیرمصدری
نکره معرب منصرف صحیح الآخر
اَرحَمَ مهربانترین مفرد مذکر
مجازی
مشتق،
اسم تفضیل
معرفه به
اضافه
معرب غیرمنصرف صحیح الآخر
الرَّاحِمِینَ مهربانان جمع
سالم
مذکر
مجازی
مشتق،
اسم فاعل
معرفه
به ال
معرب منصرف صحیح الآخر




:: موضوعات مرتبط: تجزیه اسم , ,
:: بازدید از این مطلب : 395
|
امتیاز مطلب : 55
|
تعداد امتیازدهندگان : 18
|
مجموع امتیاز : 18
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

فَاذْكُرُونِي اَذْكُرْكُمْ وَ اشْكُرُوا لِي.سوره بقره:152 = پس مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم. مرا سپاس گوييد.

« فَـ »=حرف عطف،« اُذْكُرُوا »=فعل وفاعل ضمیر بارز«واو» فاعل ومرفوع محلاًّ،« نِ »=نون وقایه، « ي »= مفعول به ومنصوب محلاًّ،« اَذْكُرْ »=فعل مضارع مجزوم به اعراب اصلی وظاهری(چون درجواب فعل امر آمده است) فعل وفاعل ضمیر مستتر«انا» فاعل،« كُمْ »=مفعولٌ به ومنصوب محلاًّ ، « وَ »=حرف عطف،« اُشْكُرُوا »=فعل و فاعل ضمیر بارز«واو» فاعل ومرفوع محلاًّ،« لِي »= جارومجرور و مجرور به اعراب محلِّی است.




:: موضوعات مرتبط: آیات قرآن , ترکیب , ,
:: بازدید از این مطلب : 365
|
امتیاز مطلب : 54
|
تعداد امتیازدهندگان : 15
|
مجموع امتیاز : 15
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

قَالَ النَّبِيُّ(ص):اَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِيٌّ بَابُهَا.=پیامبر فرمود:من شهر دانش هستم و علیّ درآن است.

« قَالَ »=فعل،« النَّبِيُّ »= فاعل ومرفوع به اعراب اصلی وظاهری،« اَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِيٌّ بَابُهَا »=مفعولٌ به و منصوب محلاًّ ،«اَنَا»= مبتدا ومرفوع به اعراب محلِّی،« مَدِينَةُ »= خبر (مفردجامد) ومرفوع به اعراب اصلی وظاهری، « الْعِلْمِ »= مضافٌ الیه ومجرور به اعراب اصلی و ظاهری، « وَ »= حرف عطف،« عَلِيٌّ »= مبتدا ومرفوع به اعراب اصلی وظاهری،« بَابُ »= خبر (مفردجامد)ومرفوع به اعراب اصلی وظاهری، « هَا »= مضافٌ إلیه و مجرور به اعراب محلِّی است.



:: موضوعات مرتبط: ترکیب , ,
:: بازدید از این مطلب : 156
|
امتیاز مطلب : 30
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل
فعل معني نوع وزمان صيغه تعداد
حروفش
لازم
متعدي
معلوم
مجهول
معرب
مبني
جنس
حروفش
لایَعْلَمُونَ نمي دانند مضارع
منفي
للغائبينَ ثلاثي مجرد متعدي معلوم معرب صحيح وسالم
قَدْسَتَرْتَ پنهان کرده ای ماضی
نقلی
للمخاطب ثلاثی مجرد متعدی معلوم مبنی
برسکون
صحیح وسالم
نَادَيْتُكَ توراصدا زدم ماضی
ساده
للمتکلِّم
وحده
ثلاثی مزید
باب مفاعله
متعدی معلوم مبنی بر
سکون
معتل و
ناقص
صَلِّ درود بفرست امرحاضر للمخاطب ثلاثی مزید
باب تفعیل
لازم معلوم مبنی بر
حذف حرف
علِّه
معتل و
ناقص
دَعَوْتُكَ تو را خواندم
(دعوت کردم)
ماضی
ساده
للمتکلم
وحده
ثلاثی مجرد متعدی معلوم مبنی بر
سکون
معتل و
ناقص




:: موضوعات مرتبط: تجزیه فعل , ,
:: بازدید از این مطلب : 407
|
امتیاز مطلب : 50
|
تعداد امتیازدهندگان : 13
|
مجموع امتیاز : 13
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

«اِسْمَعْ دُعَائِي إِذَا دَعَوْتُكَ. »=دعوت(دعاء)مرا بشنو هنگامیکه تو را دعوت می کنم(می خوانم).

« اِسْمَعْ »=فعل وفاعل ضمیر مستتر «انتَ» فاعل،« دُعَاء »=مفعولٌ به ومنصوب به اعراب تقدیری ، « ي »= مضافٌ الیه و مجرور محلاًّ،« إِذَا »=مفعولٌ فیه وظرف زمان ومنصوب محلاًّ،« دَعَوْتُ » = فعل وفاعل ضمیر بارز «تُ» فاعل و مرفوع محلاًّ،« كَ »=مفعولٌ به ومنصوب به اعراب محلِّی است.



:: موضوعات مرتبط: ترکیب , ,
:: بازدید از این مطلب : 128
|
امتیاز مطلب : 27
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامحسین محسنی اصل

«اِسْمَعْ نِدائِي إِذَا نَادَیتُكَ. »=صدای مرا بشنو هنگامیکه تو را صدا می زنم.

« اِسْمَعْ »=فعل وفاعل ضمیر مستتر «انتَ» فاعل،« نِدَاء »=مفعولٌ به ومنصوب به اعراب تقدیری، « ي »= مضافٌ الیه و مجرور محلاًّ،« إِذَا »=مفعولٌ فیه وظرف زمان ومنصوب محلاًّ،« نَادَیتُ » = فعل وفاعل ضمیر بارز «تُ» فاعل و مرفوع محلاًّ،« كَ »=مفعولٌ به ومنصوب به اعراب محلِّی است.



:: موضوعات مرتبط: ترکیب , ,
:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 46
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 بهمن 1389 | نظرات ()